Do Sejmu wpłynęły dwa projekty nowelizacji dotyczące zachowania osobowości prawnej przez PFRON, jeden złożyła grupa posłów PO, drugi – SLD. W czwartek odbyły się pierwsze czytania, a w piątek – głosowania. Oba projekty zostały skierowane do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Za skierowaniem propozycji PO było 438 posłów, 1 osoba głosowała przeciw, 1 wstrzymała się od głosu. Przekazanie do komisji projektu Sojuszu poparło 437 posłów, a 1 wstrzymał się od głosu.
Obecnie PFRON funkcjonuje jako fundusz celowy posiadający osobowość prawną, ale według obowiązujących przepisów taki status PFRON-u ma wygasnąć z końcem tego roku. Gdyby tak się stało, to od 1 stycznia 2015 r. Fundusz byłby wyodrębnionym rachunkiem bankowym, natomiast jego biuro stałoby się jednostką budżetową Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Osobowość prawna na stałe
Już wcześniej w mediach pojawiały się informacje o tym, że posłowie Platformy Obywatelskiej przygotowują nowelizację, która utrwalałaby obecny status Funduszu. Złożony projekt wprowadza do ustawy o rehabilitacji stwierdzenie, iż PFRON-u w ogóle nie dotyczą przepisy art. 29 ust. 3 i 4 ustawy o finansach. Zgodnie z tymi przepisami każdy fundusz celowy nie posiada osobowości prawnej i stanowi wyodrębniony rachunek będący w dyspozycji ministra.
– Celem nowelizacji jest zaproponowanie rozwiązań, zmierzających do utrzymania stabilnego i silnego systemu zarządzania środkami Funduszu, podlegającego społecznej kontroli, co jest możliwe przy zachowaniu osobowości prawnej Funduszu i jego organów, tj. Zarządu Funduszu i Rady Nadzorczej – piszą posłowie PO w uzasadnieniu projektu.
Poselski projekt zawiera też doprecyzowujące poprawki do przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych (uchyla art. 33 dotyczącego ustawy o rehabilitacji) oraz reguluje kwestię zwolnienia podatkowego Funduszu z podatku dochodowego od osób prawnych.
Obecny status tylko do 2020 r.
Z kolei posłowie Sojuszu Lewicy Demokratycznej w swoim projekcie postulują jedynie przedłużenie obecnego statusu Funduszu do końca 2019 r. Zgodnie z ich propozycją art. 33 przepisów wprowadzających ustawę o finansach miałby wejść w życie z początkiem 2020 r.
– Sprzyjać to będzie poczuciu bezpieczeństwa przez pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, iż żadne doraźne działania stabilizacji budżetu Państwa lub inne doraźne potrzeby nie spowodują przesunięcia środków PFRON na inne cele. Czas jaki proponujemy pozostawić do tak istotnej zmiany dla PFRON, jakim jest pozbawienie osobowości prawnej pozwoli na lepsze i mniej dotkliwe dla środowiska osób niepełnosprawnych przygotowanie takiego procesu – przekonują posłowie Sojuszu w swoim uzasadnieniu.
Środowisko za „ocaleniem” PFRON-u
Posłowie PO podkreślają, że propozycja pozbawienia Funduszu osobowości prawnej spotkała się z silnym protestem środowiska osób niepełnosprawnych.
– Do Ministra Pracy i Polityki Społecznej, a także do Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych wystąpienia w tej sprawie skierowało 55 organizacji pozarządowych, organizacje pracodawców i organizacje związkowe oraz wiele indywidualnych osób niepełnosprawnych – wyliczają.
Żaden z projektów nowelizacji nie był poddany konsultacjom społecznym. Takim konsultacjom obowiązkowo podlegają projekty rządowe, natomiast w przypadku projektów poselskich możliwe jest stosowanie tzw. „krótkiej ścieżki”. (mg)
Projekt Platformy Obywatelskiej
Projekt Sojuszu Lewicy Demokratycznej