List otwarty Stowarzyszenia „Podkarpacie” do Pełnomocnika wraz propozycjami zmian w ustawie o rehabilitacji

logo SONStowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych „Podkarpacie” wystosowało list otwarty do Jarosława Dudy, Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych dotyczący planowanych zmian w art. 22 ustawy o rehabilitacji (ulgi we wpłatach na PFRON). – Uchwalenie ww. sprawi, że pracujące i chcące pracować osoby niepełnosprawne z najcięższymi schorzeniami staną się ofiarą nieczystych walk o wyeliminowanie konkurencji z rynku usług – przestrzegają autorzy listu.

Oprócz krytyki planowanych zmian ustawowych, Stowarzyszenie proponuje własne rozwiązania, które mają sprawić, że niepełnosprawni utrzymają pracę, a budżet PFRON-u zyska ok. 450 mln zł oszczędności.

Poniżej przytaczamy najważniejsze tezy Stowarzyszenia „Podkarpacie”:

1. podniesienie wskaźnika zatrudnienia dla udzielających ulg z obecnych 30 do 40%

SON „Podkarpacie proponuje podniesienie wymaganego wskaźnika zatrudnienia osób ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności ze schorzeniami specjalnymi z 30 do 40%, przy jednoczesnym założeniu, aby minimum połowę stanowiły osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem. Jest to ściśle prozatrudnieniowy mechanizm: chcesz udzielać ulg – zatrudnij więcej osób niepełnosprawnych. Zmiany te – mimo iż w początkowym okresie mogą wyhamować przyrost firm uprawnionych do udzielania ulg, to jednak w dalszej perspektywie wymuszą na tych firmach większe zatrudnienie osób z najcięższymi schorzeniami.

2. uszczelnienie art. 22 przez:

a) zdefiniowanie pracowników do wskaźnika zatrudnienia tak jak to jest w art. 21 ust. 5 (wyłączenie osób niepełnosprawnych przebywających na urlopach bezpłatnych oraz osób zatrudnionych m.in. na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego itd.);

b) wprowadzenie wymogu, by schorzenia specjalne, na potrzeby art. 22, wynikały z orzeczeń inwalidzkich lub o niepełnosprawności i zaświadczeń lekarzy-specjalistów (dzięki temu schorzenia te będą jednoznacznie i wyraźnie zdefiniowane u danej osoby niepełnosprawnej);

c) ograniczenie wysokości wynagrodzenia osób niepełnosprawnych do wyliczeń ulgi do wysokości 70% przeciętnej płacy (to rozwiązanie zapobiegnie nieuzasadnionemu podwyższaniu należnej ulgi przez ‘kominy’ płacowe. To rozwiązanie uszczelni system, zwiększy wpływy do PFRON szacunkowo o ok. 100 mln zł. Tu: 70% przeciętnego wynagrodzenia to próg przychodów, po przekroczeniu którego świadczenie rentowe jest zmniejszane);

d) wprowadzenie obowiązku prowadzenia osobnej ewidencji dot. udzielanych ulg i obowiązku przekazywania informacji o ulgach do PFRON (rozwiązanie uszczelni system);

e) wprowadzenie kar z tytułu nierzetelnego prowadzenia ewidencji i nieterminowego przesyłania informacji do PFRON z tytułu błędnych wyliczeń wysokości należnej ulgi (zapobiegnie ewentualnym nadużyciom, da dodatkowe wpływy do Funduszu);

3. zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych i wpływów do PFRON przez:

a) zdefiniowanie że pracodawca/przedsiębiorca zobowiązany do wpłat na PFRON – o którym mowa w art. 21 ust. 1 – to także spółki powiązane z nim kapitałowo i osobowo według definicji z Rozporządzenia Komisji UE nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. (…) o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (ograniczy to ucieczkę firm podzielonych na spółki zatrudniające do 24 pracowników od obowiązku płacenia kar na PFRON z tyt. nieosiągania 6% i wyłączenia spod dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych . Da to dodatkowe wpływy do PFRON w wysokości szacunkowo o ok. 120 mln zł);

b) zmniejszenie należnego dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, o którym mowa w art. 26 a ust. 1, o 6% – analogiczne do zapisu art. 22 ust. 4 (wszystkie firmy korzystające z dofinansowania do wynagrodzeń będą kosztowo objęte obowiązkiem zatrudniania minimum 6% osób niepełnosprawnych. To uszczelni system i da dodatkowe wpływy do PFRON w wysokości szacunkowo o ok. 200 mln zł);

c) wyłączenie z dofinansowań pracodawców nie zatrudniających minimum 17 pracowników i nieosiągających 6-procntowego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych – według art. 26 a ust. 1 a (uszczelni to system, da dodatkowe wpływy do PFRON w wysokości szacunkowo o ok. 30 mln zł);

4. zmiany w art. 22 ust. 2 i w art. 29 ust.4 Prawa Zamówień Publicznych

Stowarzyszenie proponuje zastąpić frazy „może zastrzec”, „może określić” na zapisy informujące w każdym ogłoszeniu zamawiającego, iż pierwszeństwo w realizacji zamówień mają firmy zatrudniające minimum 50% osób niepełnosprawnych (takie rozwiązanie zwiększy zatrudnienie tych osób oraz konkurencyjność chronionego rynku pracy).

 

Według propozycji zmian ustawowych popieranych przez Konfederację Lewiatan oraz POPON wysokość udzielanych ulg miałaby wynosić maksymalnie 30% wartości faktury wystawianej kontrahentowi. Dziś firmy, które zatrudniają odpowiednio dużo osób z najcięższymi niepełnosprawnościami i ustalają odpowiednio wysokie wynagrodzenia, udzielają ulg na poziomie nawet 80%.

SON „Podkarpacie” zwraca uwagę, że całkowita kwota ulgi jest sumą wynagrodzeń pracowników ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności pomniejszonych o składki na ZUS. – Stwierdzamy tym samym, że Lewiatan i POPON, proponując zmniejszenie wysokości maksymalnej ulgi do 30%, mówią uprawnionym firmom: redukujcie zatrudnienie osób niepełnosprawnych do wielkości pozwalającej „zabezpieczyć” jedynie ów 30-procentowy poziom ulgi – piszą autorzy listu.

Poniżej publikujemy omawiany dokument:

List otwarty Stowarzyszenia „Podkarpacie” do ministra Jarosława Dudy

 Marta Grzymkowska

2 myśli nt. „List otwarty Stowarzyszenia „Podkarpacie” do Pełnomocnika wraz propozycjami zmian w ustawie o rehabilitacji

  1. K.K.

    Minimum połowa z 40% z I grupą? Nierealne. Nie ma tyle osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności na rynku pracy. Przy zatrudnieniu tylko 100 osób potrzeba by 20 osób z I grupą. A są przedsiębiorstwa zatrudniające po kilkaset osób i więcej.

  2. Adam

    Niektóre z proponowanych rozwiązań w przypadku uszczelnienia systemu są ciekawe, niektóre nierealne jak np opisane powyżej przez K.K.
    Nie wyobrażam sobie (a zatrudniłem w swojej karierze zawodowej setki osób z niepełnosprawnościami różnych typów) spełnienia warunku 20% znacznego stopnia niepełnosprawności – u mnie oscylowało to w graniach 5% całości załogi co i tak uważam za spory sukces biorąc pod uwagę produktywność osób z taki ciężkimi schorzeniami. Firma musiałaby mieć cały dział tylko dla np. wózkowiczów – w tej grupie osób z niepełnosprawnością stosunek stopnia znacznego jest najwyższy. Są przecież firmy zatrudniające setki pracowników – teraz nagle znaleźć dziedzinę w której 1/5 personelu mogłaby pracować?! zrestrukturyzować architektonicznie cały zakład pracy ?! Niby możliwe ale na to są potrzebne pieniądze i to nie małe. Większość firma nie jest w stanie przeprowadzić takiego procesu.

Dodaj komentarz

Loading Facebook Comments ...