W ubiegłym roku PFRON jako instytucja mająca wspierać aktywność zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych przeznaczył ponad 3 mld zł na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Ta, wydawałoby się, astronomiczna kwota, po podzieleniu przez liczbę miesięcy i zatrudnionych osób, nie poraża wysokością. Okazuje się bowiem, że dofinansowanie PFRON-u nie jest w stanie pokryć nawet połowy kosztów płac zatrudnionej osoby niepełnosprawnej. Średnie dofinansowanie na osobę niepełnosprawną w 2015 r. wynosiło 1 144,20 zł miesięcznie. Koszty płacy osoby niepełnosprawnej to tymczasem średnio 2 392,20 zł miesięcznie. Pozostałą część, czyli 1 248 zł, pracodawca musi więc pokryć sam! To proste obliczenie pokazuje, jak bardzo błędny jest stereotyp pracodawcy żerującego na osobach niepełnosprawnych…
Poniżej przedstawiamy listę 100 największych beneficjentów SODiR w 2015 r. Bliższa lektura i analiza danych dostarczy zapewne wielu innych, ciekawych przemyśleń.
———————————————————————————————————————————————————————
Lista 100 największych beneficjentów SODiR w 2015 r.
Lp. | Typ pracodawcy* | Nazwa firmy |
Zatrudnienie ogółem w etatach (średniomiesięcznie za rok 2015)** | Zatrudnienie osób niepełnosprawnych w etatach (średniomiesięcznie za rok 2015)*** | Dofinansowanie razem w zł (SOD) **** | Dofinansowanie na 1 osobę niepełnosprawną w zł (średniomiesięcznie) |
1 | RO | ASISTNET POŁUDNIE SP. Z O.OO | 2 047 | 1 996 | 28 386 397,37 | 1 185,14 |
2 | ZPCH | INWEMER SYSTEM SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 1 746 | 1 511 | 22 441 796,20 | 1 237,82 |
3 | ZPCH | CLAR SERWIS SP. Z O.O. | 1 469 | 1 415 | 21 381 095,74 | 1 259,34 |
4 | ZPCH | MC ANKLAR SP. Z.O.O. SP. KOM | 1 429 | 1 386 | 19 956 281,22 | 1 200,12 |
5 | ZPCH | PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-USŁUGOWE CZA-TA NICIAK SPÓŁKA JAWNA | 1 330 | 1 264 | 18 934 050,59 | 1 248,75 |
6 | ZPCH | Ozon Group Sp. z o.o. | 1 378 | 1 234 | 18 603 155,53 | 1 255,98 |
7 | ZPCH | SOLCOM BAYARD SP. Z O.O. | 1 456 | 1 261 | 18 338 717,90 | 1 212,21 |
8 | ZPCH | SPÓŁDZIELNIA INWALIDÓW ŚWIT | 887 | 811 | 18 097 606,36 | 1 859,52 |
9 | ZPCH | ASISTNET Sp z o.o. | 1 324 | 1 295 | 18 079 777,71 | 1 163,30 |
10 | ZPCH | Probet Sp. z o.o. | 1 148 | 1 133 | 16 017 466,23 | 1 178,22 |
11 | ZPCH | Spółdzielnia Inwalidów Naprzód w Krakowie | 2 620 | 1 545 | 15 878 163,04 | 856,64 |
12 | ZPCH | Mikrotech Spółka Akcyjna | 914 | 866 | 15 139 761,77 | 1 456,40 |
13 | ZPCH | IMPULS SP. Z O.O. | 1 061 | 1 039 | 14 990 062,19 | 1 202,06 |
14 | ZPCH | KONSALNET OCHRONA SP. Z O.O. | 2 074 | 1 247 | 14 771 026,50 | 987,38 |
15 | ZPCH | JAREXS PLUS Sp. z o. o. | 1 065 | 1 033 | 14 489 572,34 | 1 169,40 |
16 | ZPCH | ARMA Sp. z o.o. | 993 | 887 | 14 360 221,15 | 1 349,87 |
17 | ZPCH | ‚ROKA A.I. KANTORSKI’ SPÓŁKA KOMANDYTOWA | 1 083 | 1 038 | 14 212 627,40 | 1 141,34 |
18 | ZPCH | PIAST BUSINESS SERVICE SP. Z O.O. | 919 | 870 | 13 496 602,81 | 1 293,30 |
19 | ZPCH | Przedsiębiorstwo Usługowe JAREXS Spółka z o.o. | 1 235 | 1 076 | 13 223 172,72 | 1 023,95 |
20 | ZPCH | PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE „KARABELA” Sp. z o.o. | 1 458 | 1 036 | 12 859 758,93 | 1 034,47 |
21 | ZPCH | JANTAR 2 SPÓŁKA Z O.O. | 944 | 890 | 12 591 045,36 | 1 178,60 |
22 | ZPCH | LAAM Sp. z o.o. | 895 | 871 | 12 530 350,33 | 1 198,31 |
23 | RO | ABA – SERVICE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 878 | 867 | 12 521 359,67 | 1 204,21 |
24 | ZPCH | LANUA INVESTMENTS POLAND SP. Z O.O. | 983 | 848 | 12 326 688,97 | 1 211,39 |
25 | RO | STOWARZYSZENIE „NIEPEŁNOSPRAWNI DLA ŚRODOWISKA EKON” | 894 | 848 | 12 043 454,33 | 1 183,80 |
26 | ZPCH | MULTISERVICE Sp. Z o.o. Z.P.Ch. | 767 | 757 | 11 563 694,95 | 1 272,15 |
27 | ZPCH | ERA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością | 1 048 | 827 | 11 216 031,02 | 1 129,85 |
28 | ZPCH | Security Group Sp. z o.o. | 824 | 822 | 10 866 887,69 | 1 101,99 |
29 | ZPCH | JLS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 1 045 | 904 | 10 627 301,00 | 979,50 |
30 | ZPCH | SKAREM spółka z ograniczoną odpowiedzialnością | 963 | 819 | 10 578 556,67 | 1 076,73 |
31 | ZPCH | Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe SPECJAŁ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością | 1 522 | 869 | 10 445 185,22 | 1 001,83 |
32 | ZPCH | CS COMPANY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA | 742 | 731 | 10 410 980,69 | 1 186,84 |
33 | ZPCH | SOTER SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 781 | 746 | 9 678 971,33 | 1 081,40 |
34 | ZPCH | POLSKA SIEĆ HANDLOWA „NASZ SKLEP” SPÓŁKA AKCYJNA | 1 014 | 691 | 9 223 434,10 | 1 112,88 |
35 | ZPCH | Przedsiębiorstwo Usługowe SED-HUT S.A. | 641 | 629 | 9 103 189,11 | 1 205,15 |
36 | RO | SECURITAS SERVICES SPÓŁKA Z OGRANIOCZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 1 561 | 826 | 8 426 635,83 | 850,00 |
37 | ZPCH | „MM SERVICE SECURITY” SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 528 | 520 | 8 410 798,29 | 1 347,19 |
38 | ZPCH | GREEN HUNTERS SP.Z O.O SPÓŁKA KOMANDYTOWA | 579 | 575 | 8 240 197,24 | 1 193,30 |
39 | ZPCH | Spółdzielnia WULKAN w Olsztynie | 605 | 585 | 8 099 554,47 | 1 153,35 |
40 | ZPCH | FU BŁYSK Sp. z o.o. ZPCHR | 652 | 594 | 7 756 986,52 | 1 088,35 |
41 | ZPCH | MUSI Spółka z o.o. | 533 | 524 | 7 570 592,43 | 1 205,06 |
42 | ZPCH | Groclin S.A. Zakład Pracy Chronionej | 975 | 838 | 7 421 957,43 | 737,63 |
43 | ZPCH | POLPATRON SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA | 530 | 513 | 7 188 322,19 | 1 168,15 |
44 | ZPCH | ‚ROKA’ Zakład Pracy Chronionej SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA | 652 | 594 | 6 956 114,39 | 975,96 |
45 | ZPCH | ROKA – Niewiadomski Spółka komandytowa | 464 | 445 | 6 730 859,97 | 1 259,88 |
46 | ZPCH | MEMLING SECURITY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOSCIĄ | 396 | 393 | 6 657 255,13 | 1 411,97 |
47 | RO | Koordynator Sp. z o.o. | 518 | 491 | 6 635 579,51 | 1 125,56 |
48 | ZPCH | SOLID SP. Z O.O. | 634 | 587 | 6 225 789,38 | 884,08 |
49 | ZPCH | ALFA GUARD SECURITY | 424 | 398 | 6 131 053,05 | 1 284,45 |
50 | RO | JUSTUS PATROL SP. Z O.O. | 440 | 434 | 6 127 696,86 | 1 176,51 |
51 | ZPCH | Black Point Group Sp. z o.o. | 488 | 443 | 6 075 225,95 | 1 142,37 |
52 | ZPCH | IMPEL SECURITY POLSKA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 977 | 562 | 6 024 165,25 | 892,48 |
53 | RO | SIMPLY SERVICE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 407 | 407 | 5 978 288,44 | 1 224,57 |
54 | ZPCH | Międzywojewódzka Usługowa Spółdzielnia Inwalidów | 456 | 437 | 5 943 490,07 | 1 132,39 |
55 | RO | Lavoro Sp. z o.o. | 493 | 463 | 5 885 736,32 | 1 059,82 |
56 | ZPCH | NAPRZÓD SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 412 | 406 | 5 847 126,34 | 1 201,57 |
57 | ZPCH | Lador Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością | 448 | 410 | 5 790 502,91 | 1 175,93 |
58 | ZPCH | Agencja Ochrony PUH VOTUM Lech Bączkowski | 394 | 370 | 5 704 798,28 | 1 284,07 |
59 | ZPCH | LIBERTA NGA Sp. z o.o. | 390 | 388 | 5 653 970,19 | 1 212,95 |
60 | ZPCH | STEKOP SPÓŁKA AKCYJNA | 536 | 405 | 5 614 264,10 | 1 154,07 |
61 | RO | KONTRAKTOR SP. Z O.O. | 595 | 491 | 5 601 421,84 | 951,24 |
62 | ZPCH | Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe PROF-US Spółdzielnia | 420 | 413 | 5 596 364,27 | 1 129,80 |
63 | ZPCH | ANKLAR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 476 | 415 | 5 450 685,84 | 1 095,80 |
64 | RO | DGP CLEAN PARTNER SP. Z O.O. | 572 | 409 | 5 402 353,90 | 1 101,67 |
65 | RO | SECURITAS EAST SP. Z O.O. | 678 | 499 | 5 343 129,61 | 892,83 |
66 | RO | TASC TECHNOLOGY BIS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 350 | 350 | 5 202 384,77 | 1 238,62 |
67 | ZPCH | Przedsiębiorstwo Produkcyjne i Usługowo -Handlowe NOWA Sp. z o.o. Z.P.Chr. | 296 | 295 | 5 163 139,66 | 1 458,84 |
68 | ZPCH | ABC SERVICE Sp.J. R. Brząkała, R. Gawron, M. Nazaruk | 460 | 418 | 5 147 728,38 | 1 026,90 |
69 | ZPCH | AMLUXSpzoo | 759 | 492 | 5 113 315,04 | 866,73 |
70 | ZPCH | ARJAN Spółka z o.o. | 361 | 360 | 5 071 676,69 | 1 175,20 |
71 | ZPCH | IMPEL CLEANING SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 702 | 421 | 5 056 128,29 | 1 001,84 |
72 | ZPCH | AGENCJA OCHRONY OSÓB I MIENIA GARDA Sp. z o.o. | 340 | 332 | 4 998 534,14 | 1 253,68 |
73 | ZPCH | IPT Akromar Sp. z o.o. Spółka Komandytowa | 354 | 348 | 4 993 898,15 | 1 195,03 |
74 | RO | TRENKWALDER & PARTNER SP. Z O.O. | 5 870 | 421 | 4 948 655,47 | 979,45 |
75 | ZPCH | ST SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 488 | 385 | 4 926 814,47 | 1 066,58 |
76 | ZPCH | Wytwórnia Artykułów z Tworzyw Sztucznych | 511 | 405 | 4 910 797,35 | 1 010,12 |
77 | RO | SECURI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA | 359 | 351 | 4 908 707,94 | 1 166,44 |
78 | ZPCH | Solid Wschód Sp. z o. o. | 345 | 337 | 4 849 091,66 | 1 199,05 |
79 | ZPCH | MUSI NOVUM Spółka z o.o. | 385 | 354 | 4 719 888,02 | 1 112,60 |
80 | ZPCH | LESPIN SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 366 | 337 | 4 710 907,83 | 1 165,13 |
81 | ZPCH | AGENCJA OCHRONY OSÓB I MIENIA PERFEKCJA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ | 344 | 336 | 4 653 501,93 | 1 155,57 |
82 | RO | AmRest Sp. z o.o. | 4 815 | 464 | 4 606 174,59 | 827,53 |
83 | ZPCH | AGENCJA DETEKTYWISTYCZNA TATWEDO SP. Z O.O. | 327 | 316 | 4 602 449,44 | 1 215,38 |
84 | ZPCH | Firma Ochraniarska | 330 | 322 | 4 557 370,57 | 1 179,62 |
85 | ZPCH | GRUPA HUNTERS SP. ZO.O. | 701 | 396 | 4 547 655,30 | 956,18 |
86 | ZPCH | AGENCJA OCHRONY ARGUS SP. Z O.O. | 257 | 253 | 4 540 729,65 | 1 492,80 |
87 | ZPCH | PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWE ‚TOMBOR’ TOMAN CELINA, TOMAN JERZY, SPÓŁKA JAWNA | 445 | 335 | 4 475 084,94 | 1 112,88 |
88 | RO | Ferax społka z ograniczoną odpowiedzialnością | 1 550 | 496 | 4 461 770,14 | 749,57 |
89 | ZPCH | Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „KARABELA-CK” Sp. z o. o. | 333 | 317 | 4 443 361,60 | 1 168,79 |
90 | ZPCH | Zakład Usługowo Budowlany WiW – BUD Zakład Pracy Chronionej | 343 | 330 | 4 414 798,71 | 1 115,66 |
91 | ZPCH | Zakład Usługowo – Handlowy KONTRAKT Sp. z o.o. Zakład Pracy Chronionej | 280 | 272 | 4 353 642,29 | 1 331,93 |
92 | ZPCH | Prometeusz Spółka z o.o. Zakład Pracy Chronionej | 291 | 282 | 4 352 175,43 | 1 287,00 |
93 | ZPCH | JANTAR 3 SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 312 | 301 | 4 332 125,99 | 1 201,31 |
94 | ZPCH | Biuro Ochrony Osób i Mienia ARGUS Sp.z o.o | 276 | 272 | 4 213 200,97 | 1 290,16 |
95 | ZPCH | KONCESJONOWANA FIRMA OCHRONY MIENIA „HERKULES” JAN ŚWIESZCZAK | 291 | 281 | 4 186 083,64 | 1 243,34 |
96 | ZPCH | AGENCJA OCHRONY ARES SERVICE JAN ZBIGNIEW WOŚKO SP.Z.O.O. | 279 | 277 | 4 115 334,34 | 1 239,82 |
97 | RO | WORK SERVICE SA | 6 577 | 401 | 4 017 696,13 | 834,26 |
98 | ZPCH | POZIOM SP. Z O.O. | 283 | 277 | 4 005 043,68 | 1 202,80 |
99 | ZPCH | Agencja Ochrony GARDA-Celmer,Kwiatkowski Spółka Jawna | 244 | 243 | 3 983 141,56 | 1 367,53 |
100 | RO | Kodar Sp. z o.o. | 538 | 358 | 3 935 225,23 | 915,31 |
Razem | 89 569 | 63 028 | 865 393 594,13 | 1 144,20 |
ZPCH – Zakład Pracy Chronionej
RO – Rynek Otwarty
* Dane na podstawie typu pracodawcy zadeklarowanego w ostatnim okresie sprawozdawczym w 2015 roku
** wartość z poz. 37 wniosku WN-D stan zatrudnienia ogółem (ostatni prawidłowo przetworzony wniosek)
*** wartość z poz. 38 wniosku WN-D stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych (ostatni prawidłowo przetworzony wniosek)
**** kwota dofinansowania zawiera wyłącznie wypłacone środki i nie uwzględnia dokonanych zwrotów przez pracodawcę
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PFRON.
W zapowiedzi tego materiału pojawia się pewna nieścisłość, „Średnie dofinansowanie na osobę niepełnosprawną w 2015 r. wynosiło 1 144,20 zł miesięcznie. Koszty płacy osoby niepełnosprawnej to tymczasem średnio 2 392,20 zł miesięcznie. Pozostałą część, czyli 1 248 zł, pracodawca musi więc pokryć sam! To proste obliczenie pokazuje, jak bardzo błędny jest stereotyp pracodawcy żerującego na osobach niepełnosprawnych”. Stereotyp pracodawcy żerującego nie jest właściwy ale oczekiwanie, że PFRON będzie dotował w 100% zatrudnienie każdej osoby z niepełnosprawnością również jest nieporozumieniem. Dofinansowanie ma rekompensować ewentualne wyższe koszty związane z zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej. Czy wiadomo więc w jakim zakresie dotacja PFRON przekazywana pracodawcy jednostkowo rekompensuje ponoszone przez niego wyższe koszty zatrudnienia? Na bazie tej informacji można wyciągnąć wnioski o ewentualnej skuteczności takiej formy wsparcia zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Smutnym wnioskiem z przytoczonej statystyki jest to, że zdecydowana większość biorców dotacji z PFRON to ZPCH a minimalnie są to przedsiębiorstwa z otwartego rynku pracy.
Najbardziej przykre jest to, że zatrudnienie osób niepełnoprawnych wcale nie powoduje w większości przypadków odciążenie budżetu Państwa z wypłacania renty. Osoby zatrudnione wręcz same sugerują, że nie mogą zarobić więcej niż …
Dla mnie sam system wsparcia jest niezrozumiały i niekoniecznie korzystny dla samych zatrudnionych jak i podatników.
Wciąż brakuje mi w Polsce organizacji pozarządowych, spółdzielni socjalnych i podobnych organizacji, które za główny cel stawiają dobro pracowników o różnym stopniu niepełnosprawności. Rozwój ekonomii społecznej w naszym kraju pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Ustawodawstwo oraz systemy wspierania finansowego czy nawet organizacyjnego też dalekie sa od stosowanych w cywilizowanych krajach.
Do komentarza wkradło się kilka nieścisłości. W tabeli wykazano tylko 100 największych beneficjentów. Wśród nich rzeczywiście najwięcej jest zpchr ale w całym zbiorze beneficjentów przewaga zpchr jest niewielka. Jak wykazaliśmy w komentarzu refundacja dotyczy jedynie części kosztów płac. Koszty zatrudnienia to zupełnie inna, nie skalkulowana dotychczas kategoria kosztów ponoszonych przez pracodawcę osoby z niepełnosprawnością. Przy obecnym stanie orzecznictwa i uzależnieniu stawek dofinansowania od orzeczonego stopnia niepełnosprawności indywidualne kalkulowanie dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności jest niemożliwe. Smutne nie jest to że wśród pierwszych 100 beneficjentów większość to zakłady pracy chronionej. Smutne jest to, że w Polsce w zasadzie zakładów pracy chronionej nie ma.
Komentarz do p. Otrębskiego: Pojęcie „podwyższone koszty zatrudnienia ON” jest bardzo pojemne i mylne zarazem. Czytając dosłownie byłyby to bowiem koszty związane głównie z: dodatkowymi wymogami stanowiska pracy, dodatkową opieką (w przypadku zpchr) czy dodatkowymi obowiązkami sprawozdawczymi (administracja). Obawiam się, że niezorientowani w temacie politycy mogliby chętnie podpisać się pod taką definicją i podnieść rękę za jeszcze dalej idącym ograniczeniem finansowania z PFRON. Tymczasem pomija się w ten sposób podstawowy problem związany z pracą osób niepełnosprawnych, czyli ich co do zasady niższą wydajność pracy. W ujęciu jednostkowym nie można jej mierzyć w kategoriach kosztowych inaczej niż w bardzo skomplikowany sposób: Łączne koszty podmiotu przypadające na pracownika w relacji do przychodów. Dlatego od dawna tłumaczę ewentualnym zainteresowanym, że dofinansowanie do wynagrodzeńON to nie „refundacja kosztu”, tylko, jak nazwa wyraźnie wskazuje, DOFINANSOWANIE mające na celu pokryć przedsiębiorcy przychody utracone przez mniejszą produktywność (przychodowść) uzyskiwaną z pracownika niepełnosprawnego. W skali makro różnica ta jest gigantyczna (oczywiście zdarza się wiele osób niepełnosprawnych o bardzo dużej wydajności pracy i chwała im za to, ale tu piszę o generalnej zbiorowości). Prowadziliśmy kiedyś u nas taki test, który z grubsza potwierdził, że progi dofinansowania ustawione ustawowo są jakimś zbiegiem okoliczności całkiem trafne: w relacji do pracowników pełnosprawnych produktywność ON wynosiła odpowiednio dla „jedynek” od 10 do 30%, „dwójek” 50-70%, a „trójek” 80-110%. Tyle do p. Otrębskiego. Krótki komentarz do tematu porównania rynku chronionego z otwartym: Ostatnia „magiczna” nowelizacja ustawy z jesieni 2015 roku to podwójny prezent dla otwartego rynku pracy, a konkretnie dla agencji zatrudnienia, które dzięki owej nowelizacji nie tylko otrzymają w lipcu dodatkowy zaciąg chętnych do pracy (tych zwolnionych z zpchr), ale także zmniejszą w ten sposób swoje zobowiązania do PFRON (płacąc mniejszą karę, lub nie płacąc jej wcale). W słupkach ministerstwa i PFRON wszystko się będzie zgadzało. Przy takiej nadpodaży miejsc pracy w stosunku do osób poszukujących pracy, liczba bezrobotnych ON nie zmieni się istotnie. Może kilka tysięcy osób, oczywiście głównie „jedynek” i słabszych „dwójek” niezdolnych do pracy na ORP, te znajdą pracę albo w ZAZ, albo pociągną takie czy inne zasiłki społeczne. Będzie zatem można odtrąbić sukces. W tej zmianie pomijana jest jednak pewna istotna kwestia. Osoby niepełnosprawne na rynku chronionym mogły liczyć na szereg życiowych ułatwień, zaczynając od czasu pracy, przez dodatkowe świadczenia, na opiece medycznej czy rehabilitacyjnej kończąc. Na co zaś będą mogły liczyć na rynku otwartym? Zapytajcie Państwo pracowników Amazon pod Poznaniem. Będą mogli mianowicie liczyć na kolorową stołówkę z pufami oraz posiłek w firmowej stołówce za pół ceny. Ah, zapomniałem o załączniku: 10-12 godzin wyczerpującej fizycznie pracy dziennie. Gratuluję panom politykom super decyzji.
Proszę o informację ile z tych firm to firmy ochroniarskie. Będzie ciekawy pogląd na temat tego kogo dofinansowuje PFRON oraz ilu „chorych” emerytów ze znacznym stopniem niepełnosprawności z tego korzysta.
Już wkrótce opublikujemy takie zestawienie. Zachęcamy więc do śledzenia strony.
Wcześniej było na stronie watchdogpfron.pl publikowane zestawienie 100 największych beneficjentów pomocy w zakresie dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych (SOD) za 2013 r. Z porównania jasno wynika, że na przestrzeni dwóch lat całkowita pomoc SOD (tylko dla 100 największych beneficjentów) spadła z 1.115.619,02 zł na 865.393.594,13 zł. Etatów z poprzedniego zestawienia nie chce mi się podliczać, ale ciekawe ile ubyło. Pokazuje to jasno, że SOD wcale nie jest tak korzystny dla firm. Gdyby był to SOD rósłby z roku na rok.
Śmiech mnie ogarnia jak słyszę komentarze, że PFRON dotuje całe wynagrodzenie osoby niepełnosprawnej i firmę taka osoba nic nie kosztuje.
Wystarczy spojrzeć na największego beneficjenta pomocy w 2013 r. – kwota wypłaconego dofinansowania – 34 862 926,34. Ten sam w 2015 r. – kwota wypłaconego dofinansowania – 14.771.026,50 zł.
Problem w tym, że Twoje tezy o mniejszych kwotach wypłaconych dofinansowań nie są prawdziwe. Albo masz problemy z myśleniem, albo celowo kłamiesz.
PFRON właśnie z powodu wypłacania co roku coraz wyższych kwot, musiał zmienić kwoty dofinasowań na niższe i zamrozić coroczne podwyżki (obecnie są to stałe kwoty nie waloryzowane w górę co roku proporcjonalnie do pensji minimalnej jak wcześniej).
Gdyby rzeczywiśćie pracodawcy jako ogół (a nie wyłącznie 100 pobierających najwyższe dofinansowanie) pobierali łącznie mniejszą kwotę dofinansowań z PFRON, to PFRON nie dość, że nie zamroziłby podwyżek kwot dofinansowań zgodnie z pensją minmalną, to zwiększyłby pomoc ON. Tymczasem PFRON tnie na każdym polu dofinansowania, tak mocno firmy wysysają z niego kasę. Nawet musieli mocno ograniczyć dofinansowanie na tzw. program „Student II”, który jest oczkiem w głowie PFRONu.
Pingback: Kto jest największym beneficjentem SODiR? - Fundacja Wsparcia Osób Niepełnosprawnych Shamrock