Infolinia SODiR: Interwencja WatchDogPfron – wymijająca odpowiedź PFRON

sodir-telefonW ostatnim czasie otrzymujemy ze strony naszych Czytelników sporo narzekań na skandaliczne funkcjonowanie infolinii SODiR. Skarżą się oni m.in. na długi czas oczekiwania na połączenie z konsultantem i częste przerwy techniczne w działaniu infolinii (zobacz: Infolinia SODiR zmorą klientów PFRON). W związku z tym postanowiliśmy zwrócić się do PFRON z pytaniem, czy w najbliższym czasie Fundusz zamierza poprawić jakość funkcjonowania infolinii. Poniżej publikujemy odpowiedź, jaką otrzymaliśmy od PFRON-u.

———————————————————————————————————————————————————————

Odpowiedź PFRON:

W odpowiedzi na maila z 23.02.2015 r. uprzejmie wyjaśniamy, że:
1) Obecnie z Systemu Obsługi Dofinansowań i Refundacji korzysta ok. 65 000 Beneficjentów (tj. podmiotów którym chociaż raz w 2015 r. wypłacono środki). Są nimi:

· pracodawcy, ubiegający się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych,
· osoby niepełnosprawne ubiegające się o refundację składek na ubezpieczenia społeczne.

2) Pomoc w postaci dofinansowań udzielana naszym beneficjentom stanowi pomoc publiczną oraz pomoc de minimis. W okresie ostatnich dwóch lat nastąpiły zmiany przepisów unijnych, regulujących warunki udzielania tych pomocy, które spowodowały konieczność dostosowania przepisów krajowych, a także zmianę wszystkich wymaganych wzorów wniosków i formularzy. W związku z tym, iż dofinansowanie do wynagrodzeń  oraz refundacja składek na ubezpieczenia społeczne obsługiwane są przez system informatyczny SODiR koniecznym było zaimplementowanie nowych druków oraz dokonanie stosownych modyfikacji również i w nim. O wszelkich zmianach w tym zakresie PFRON informował Beneficjentów stosownymi komunikatami zamieszczanymi na witrynie internetowej. Dodatkowo przeprowadzał kampanie informacyjne, poprzez wysyłanie komunikatów:

· korespondencją tradycyjną (za pośrednictwem Poczty Polskiej) do tych Beneficjentów, którzy zadeklarowali pisemną formę składania wniosków;
· modułem Korespondencja w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji do tych Beneficjentów, którzy zadeklarowali elektroniczną formę składania wniosków.

Z uwagi na zakres oraz złożoność zmian prawnych jakie nastąpiły, od roku 2015 zainteresowanie Beneficjentów Funduszu kontaktem z infolinią udzielającą informacji z zakresu dofinansowań i refundacji znacząco wzrosło. Jednocześnie czas oczekiwania na połączenie uzależniony jest m. in. od liczby połączeń oczekujących w kolejce oraz od rzeczywistego czasu trwania danego połączenia.

Należy podkreślić, że w komunikacji z beneficjentami pomocy infolinia jest jednym z narzędzi komunikacji. Fundusz zachęca do traktowania jako podstawowej formy kontaktu poczty e-mail (adres:  sod@pfron.org.pl). Beneficjenci korzystający z elektronicznej formy składania dokumentów za pośrednictwem SODiR mogą przesyłać zapytania poprzez moduły „Korespondencja” oraz „Forum”, które również są monitorowane przez pracowników Funduszu.

Zalecamy również systematyczne śledzenie komunikatów zamieszczanych na stronie Funduszu, które wyjaśniają ważne kwestie dotyczące procesu ubiegania się o refundację składek na ubezpieczenia społeczne lub dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.

Z wyrazami szacunku
Michał Rydzewski
Kierownik Działu Informacji i Promocji
Wydział Komunikacji Społecznej
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

———————————————————————————————————————————————————————

Komentarz redakcji:

W powyższym piśmie próżno szukać odpowiedzi na zadane przez nas pytanie, które – przypomnijmy – brzmiało: „Czy w najbliższym czasie zamierza Fundusz poprawić jakość funkcjonowania infolinii SODiR?”. Fundusz ani słowem nie wspomina bowiem o tym, czy zamierza rozwiązać problem swoich klientów i ułatwić im komunikację z państwową bądź co bądź instytucją. Z pisma wynika natomiast, że PFRON zdaje sobie sprawę z trudności dodzwonienia się na infolinię. Wymijająca odpowiedź pozwala jednak przypuszczać, że Fundusz nie zamierza niestety powziąć działań w kierunku ich rozwiązania.

Redakcja WatchDogPfron

2 myśli nt. „Infolinia SODiR: Interwencja WatchDogPfron – wymijająca odpowiedź PFRON

  1. AgnieszkaR

    Szanowni,
    nic się nie poprawiło – mamy marzec 2017 a infolinia SODiR działa jak za króla Ćwieczka. Po wybraniu numeru najczęściej otrzymuję informację, że infolinia jest w konserwacji, lub że ze względu na dużą ilość oczekujących na połączenie połączenie zostanie przerwane, po czym oczywiście połączenie jest przerywane.
    Współpracuję z PFRON od wielu lat, ale tak źle jak teraz to jeszcze nie było.

Dodaj komentarz

Loading Facebook Comments ...